Wednesday 29 November 2017

Walking Saturday: Jambatan Darul Hana

Hello, Magians! Nama yang special untuk pengunjung blog MaGi. Yes, it's you. Hari ni aku nak update event yang sepatutnya aku update 5-6 hari yang lepas. Well, semua gambar yang nak diupload tu dalam desktop kat tempat kerja. Bila sibuk buat kerja, aku pun lupa. Sebelum aku jadi pelupa untuk sekali lagi, aku nak tunjuk suasana di sekitar Jambatan Darul Hana. 

For those yang tak tahu (atau dah tahu tapi aku tak peduli), Jambatan Darul Hana ni merupakan mercu tanda baru di Kuching dan juga di Sarawak. Proposal membina jambatan ni diutarakan pada sekitar tahun 2012. Aku pernah mengulas perkara ni dalam entri 2012. Pada awal projek, jambatan ni dinamakan sebagai The Golden Bridge dan direka betul-betul berdepan dengan DUN baru Sarawak dan ia merentasi Sungai Sarawak dari Pangkalan Batu ke Kuching Waterfront. Tapi apabila jambatan ni siap pada tahun ni, jambatan ni mendapat nama baru dan ia diberi berdasarkan nama kerajaan lama di Sarawak iaitu Sarawak Darul Hana. Nama baru ni mendapat penerimaan yang baik dari semua orang tapi ada juga yang tak suka. Bagi aku, aku tak ada masalah langsung dengan nama baru tu. Sebab? Untuk korang yang tak tahu, maksud nama Hana ni sebenarnya sangat banyak. Meh aku kongsi sikit:

Hana (Kurdish): Harapan
Hana (Parsi): Bunga
Hana (Arab): Kegembiraan
Hana (Christian/Jewish/French): Rahmat
Hana (Japanese): Bunga
Hana (Korean): Yang Pertama/Satu
Hana (Albanian): Bulan
Hana (Hawaiian): Kraf
Hana (Maori): Bersinar/Menyinarkan

Dan, kalau dikira maksud Darul, ia membawa maksud struktur/rumah/tempat. Jadi, kalau disusun semua maksud di atas, Jambatan Darul Hana ialah tempat yang memberi kegembiraan, harapan, rahmat, bersinar, berbunga (indah), (berseni) kraf dan yang pertama (seumpamanya di Sarawak). Bukan ke lebih cantik maksudnya kalau nak dibandingkan dengan Golden Bridge? Kalau disebut berkali-kali, kita ni boleh diibaratkan mendoakan kebaikan pada jambatan tu dan kepada sesiapa yang berjalan di atasnya malah dalam masa yang sama kita merahmati jambatan tu agar jauh dari perbuatan yang tak bermanfaat. Tapi kalau ada yang insist nak panggil jambatan tu as The Golden Bridge, terpulanglah. Aku anggap je mereka suka mitos jambatan emas Puteri Gunung Ledang.

Now, aku nak share suasana sekitar Jambatan Darul Hana pada 18 November. Ada Regatta masa tu. Okay, nampaknya aku terlebih menaip pulak. Sorry~







 p/s: Aku rasa lebih manis dan lebih afdal kalau pengunjung yang berjalan atas jambatan ni tak buang sampah merata-rata. Sila buang sampah ke dalam tong sampah, atau bawa sampah yang anda makan dan pergi cari tong sampah sampai jumpa. Jadilah manusia yang bertamadun, beradab dan berkelakuan seperti manusia yang sebenar.

@themagi2017

No comments:

Post a Comment