Wednesday 18 November 2015

Apabila Watak dalam buku Sunan menjadi Realiti?

Salam Rabu untuk semua! Akhirnya aku kembali memblogging dengan gumbiranya. Sebetulnya aku sibuk menimang anak buah aku yang baru sampai ke cucur atap, kemudian aku sambung balik mengedit manuskrip penuh sebelum dihantar ke pihak penerbitan. Wish me luck, okey?

Berbalik kepada topik asal, sebagai seorang penulis, aku pernah membayangkan novel aku diterbitkan dan diadaptasi menjadi menjadi drama/filem. Buku hasil karya Ramlee Awang Murshid antara novel thriller yang bagus untuk aku jadikan rujukan dalam memahami konsep thriller (aku memang suka benda thriller). Lebih-lebih lagi siri Laksamana Sunan, kebanyakan pembaca mengharapkan agar buku Laksamana Sunan bermula dari Bagaikan Puteri sampailah buku yang terbaharu Sunan Cinta Nan Sakti diangkat ke layar perak. Jadi, mesti ramai yang membayangkan siapa yang paling layak memegang setiap karakter dalam buku tu, terutama sekali watak Saifudin Jalis aka Laksamana Sunan.

Okey, pelakon yang aku pilih ni berdasarkan dari sel-sel otak aku yang berhubung. Aku tak pastilah sel-sel otak orang lain bersetuju ke tidak dengan pilihan aku ni. BTW, blog aku...ikut suka aku la (hehehe~)

Siapakah pelakon2 itu?

Image result for Maya karin
Maya Karin sebagai Luna. Aku rasa, dia sesuai ditouch-up dengan special makeup dan jadi makhluk bangsa Polip.

Image result for Sheila Rusly
Sheila Rusly sebagai Maharani. Aku ingin sangat tengok Sheila Rusly berlakon dengan wardrobe serba hitam ala-ala Evil Queen.

Image result for Ummi nazeera
Ummi Nazeera sebagai Ratu Sulaman. Kalau boleh, aku nak Ummi dicabar dengan watak Ratna.

Image result for diana danielle
Diana Danielle sebagai Catalina/Maryam. Korang tak rasa raut wajah Diana ala-ala wanita Portugis?

Image result for m.nasir
M.Nasir sebagai Wali Sufi. Kenapa aku pilih dia, padahal dulu dia pernah bawa watak Hang Tuah dalam Puteri Gunung Ledang? Bayangkan M.Nasir berpakaian macam karakter cover buku Sunan Musafir...aku rasa memang sesuai sangat M.Nasir jadi Wali Sufi. BTW, zaman Hang Tuah M.Nasir dah berakhir.

Image result for zul ariffin
Zul Ariffin sebagai Taghut. Okey, pasti ramai peminat Zul kejar aku dengan selipar. Tapi aku selalu tengok Zul bawa watak moden dan romantik. Apa salahnya Zul bawa watak berlainan dan lebih jahat? Lagipun, watak Taghut tu asalnya seorang lelaki atas angin. Muka dia sesuai kot jadi orang atas angin.

Image result for wan hanafi su
Wan Hanafi Su sebagai Tariq, ketua bangsa Polip. Siapa lagi yang lebih berkarisma untuk bawa watak Tariq selain Wan Hanafi Su?

Image result for awie
Awie sebagai Panglima Awang Bagan. Aku suka tengok Awie berpakaian ala pahlawan Melayu dalam teater Takhta 3 Ratu. Aku nak Awie terlibat lebih banyak dalam watak macam ni.

Image result for Tiz Zaqyah
Tiz Zaqyah sebagai Haryani. Muka Tiz je yang aku ingat bila sebut nama Haryani. Mungkin sebab aku terhibur nampak Tiz jadi cikgu yang gelabah dan gedik dalam Oh My English.

Image result for Niezam Zaidi
Niezam Zaidi sebagai Saifudin Jalis ketika remaja. Sebab, muka Niezam ni agak rebellious dan seperti yang digambarkan dalam novel Sunan, Saifudin mempunyai sedikit sifat memberontak ketika masih remaja. 

Image result for Adiputra
Dan....Adiputra sebagai Saifudin Jalis/Laksamana Sunan. Sifat maskulin, tenang dan warak Adiputra dalam drama Tentang Dhia membuatkan aku rasa dia sesuai pegang watak ni. Dalam masa yang sama, Adiputra juga sesuai untuk pegang watak Saifullah yang dikatakan ada iras wajah Laksamana Sunan.



Nampaknya, setakat tu aku boleh senaraikan. Aku yakin ramai lagi peminat buku Sunan ada pendapat berbeza tentang pemilihan pelakon untuk setiap watak dalam buku Sunan. Jadi, aku dengan penuh rasa gembira mempersilakan sebarang komen atau pendapat di kotak komen. Kalau ada penambahan watak dan pelakon yang sesuai, aku mengalu-alukan cadangan korang semua. 

#Memandangkan aku belum beli buku Sunan Cinta Nan Sakti, kenalah bersabar dulu

@themagi2015

No comments:

Post a Comment