Sunday 5 October 2014

Kelupis is Yummy!

"Sebelum dimakan 
habis, harus selfie 
dulu"
Sunday morning, rain's not falling. Bersempena dengan hari Raya Aidil Adha yang damai, aku memulakan hari di depan laptop dan update entri. Kali ini, aku nak share salah satu menu standard hari raya di Sarawak. Apakah menu itu?

The answer is...Kelupis!

Okey, aku petik sikit kata-kata dari Wikipedia (website standard kegemaran aku):

"Kuih Kelupis (which literally translates to glutinous rice rolls in English) is a traditional snack for the Bruneian Malay people in the country of Brunei and in the states of Sabah and Sarawak in East Malaysia."

Menurut Sinar Harian, Kelupis dikategorikan sebagai makanan pelik tapi sedap.  Mungkin, disebabkan Kelupis ni banyak sangat nama (e.g: Kelupis kedayan, kelupis pandan, kelupis orang Sabah, kelupis Limbang, kelupis a.k.a Lamban) menyebabkan Kelupis dianggap pelik.

Image result for kelupis
special Kelupis,
katenye...
Mula-mula, aku tak rasa pun Kelupis tu pelik. Beras pulut je kot, apa yang pelik sangat? Tapi, bila aku buat Google search, imej Kelupis bermacam kaler pun keluar. No wonder la orang cakap Kelupis ni pelik. Sepanjang hidup aku, aku tak pernah makan Kelupis yang intinya kaler purple. 

Kelupis yang biasa ditengok di tempat aku ialah kelupis yang dibungkus dengan sejenis daun upih (orang kata daun kelupis). Menurut Scribd, terdapat perbezaan Kelupis Sabah dan Sarawak. Sabah biasanya menggunakan daun nyirik untuk buat Kelupis dan Sarawak pula menggunakan daun kelupis. Jangan tanya aku pasal perbezaan rasa sebab aku tak pernah berjumpa empat mata dengan daun nyirik ni. Btw, korang boleh search sendiri, pembalut Kelupis ni ada dua kaler. Satu tu hijau, satu lagi kuning. Nak dipendekkan cerita, ini dia, resepi shortcut Kelupis Sarawak:

  1. Sebelum dimasukkan ke dalam daun tu, beras pulut dimasak bersama daun pandan di dalam santan sampailah beras tu kembang. Jangan lupa letak garam sikit. 
  2. Kemudian, biarkan pulut tu perlahan-lahan sejuk
  3. Selepas tu, pulut tu digulung lurus dalam daun. Habis je bungkus dalam daun upih, Kelupis diikat dan dimasukkan dalam pengukus dan dimasak lagi.
[untuk resepi lengkap, sila rujuk Sarawakiana Kelupis Recipe]


Hasilnya, Kelupis ni tak berminyak, tak melekit dan cantik je bila dipotong (pada pendapat aku la). Anyway, aku memang suka Kelupis. Kelupis is Yummy!


@themagi2014
Ref: Sungguh berjasa wahai Wikipedia, Scribd, Sarawakiana dan juga blog-blog tempatan yang lain~

No comments:

Post a Comment